Informatieblad lessenserie Klimaat voor groep 6,7 en 8
Ons klimaat verandert. Het regent vaker en harder. Enorme plassen en wateroverlast in de stad. In de zomer is het steeds vaker lang heet en droog. Dit zorgt vooral in gebieden waar veel gebouwen staan voor hittestress: gezondheidsklachten bij kinderen en ouderen. Gelukkig kunnen we wat doen om onze eigen omgeving beter voor te bereiden op klimaatverandering.
Met deze lessen krijgen de leerlingen inzicht in wat die klimaatverandering betekent in het groot, maar juist ook in hun eigen omgeving. En wat zij kunnen doen om zo goed mogelijk om te gaan met deze extremen en deze zelf te beïnvloeden.
Wat gaan we doen?
Als eerste ontwerpen de leerlingen hun ideale schoolplein vanuit de bestaande situatie. Daarna maken ze kennis met de gevolgen van heftige regenbuien door klimaatverandering door dit zelf te beleven met de meegebrachte watertafels. Ze ontdekken dat de vele tegels en bestrating in woonwijken de problemen verergeren en welke maatregelen mogelijk zijn om wijken klimaatproof te maken.
Vervolgens onderzoeken de leerlingen hoe klimaatproof de school en hun eigen huis zijn en welke maatregelen nodig zijn om deze klimaatproof te maken. De eerder gemaakte ontwerpen vullen ze aan
met de opgedane kennis om de school of een locatie maar keuze, klimaatproof te maken. Afsluitend presenteren zij hun plan aan elkaar en eventueel aan andere belangstellenden.
Duur van de lessen
- Theorie en eerste ontwerp: 30 minuten.
- De tafels en de opdrachten: 1 uur.
- Bekijken van het schoolplein en herontwerpen met opgedane kennis : 30 minuten.
- Presenteren en afsluiten: 30 minuten.
Hoe we de lessen verdelen qua tijd, stemmen we samen af; globaal duurt de les een hele ochtend. De opgegeven tijden zijn ter indicatie; samen met u en de klas is er ruimte aan te passen waar nodig.
Meegebrachte watertafels
In de gezamenlijke introductie waarbij naar Nederland wordt gekeken met de 3D hoogtekaart. Vervolgens ontwerpen de leerlingen hun ideale schoolplein. Vervolgens wordt de klas gesplitst in 2 groepen van maximaal 15 leerlingen. De ene helft begint bij de klimaattafel Wateroverlast, terwijl de andere helft bij de groepsleerkracht aan de meegebrachte opdrachten werkt. Na 30 minuten wisselen zij. De meegebrachte tafels zijn:
3D hoogtekaart
Hoe hoog (of laag) ligt jullie gebied ten opzichte van het NAP?
Ontdek het met de 3D-hoogte kaart van Nederland. Met de groep bekijken we de ligging van Nederland en specifiek jullie school.
Optioneel: De leerlingen ontdekken op de kaart met gekleurd ‘zoet’ en ‘zout’ water hoe het water stroomt en wat er gebeurt bij zeespiegelstijging en toenemende waterafvoer via de rivieren.
De watertafel klimaatoverlast
Wat verandert er door klimaatverandering bij jullie school?
Ontdek het met de klimaattafel Wateroverlast. Met deze praktijkopstelling creëren we wateroverlast in het stedelijk gebied en gaan de leerlingen helpen om weer droge voeten te krijgen. Leerlingen ervaren dat iedereen hierin een bijdrage levert; waterschap, gemeente, landeigenaren en bewoners.
Doelen
Met deze gastlessenserie werkt u aan verschillende leerdoelen rondom klimaatverandering, water en duurzame maatregelen tegen overlast door te veel of te weinig water. De aanpak is vanuit onderzoekend en Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL).
De lessen geven invulling aan de kerndoelen 39, 42-45 en 48; en de 21-eeuwse vaardigheden kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen.
Maatwerk en andere mogelijkheden
Afhankelijk van uw eigen doelen en wensen kan de les worden aangepast. Vraag naar de mogelijkheden aan de docent.
Aansluitend aan deze les kan een korte workshop worden gegeven met de klimaattafel Wateroverlast aan andere groepen op uw school; 1 uur per groep, klas gesplitst in 2 groepen van maximaal 15 kinderen, 30 minuten per keer.
Als u wilt kunt u de bedachte ideeën van de kinderen realiseren en/of deze lesmodule inzetten bij het realiseren van een groen/blauw school(plein). Het waterschap denkt graag met u mee, kan u hierbij
adviseren en mogelijk bijdragen in de kosten.
Deze lesmodule kunt u ook zelfstandig uitvoeren zonder gastdocent en de watertafels. De complete les is te vinden op www.waterklimaatles.nl.