We maken jaarlijks een verslag
Van dit soort klachten maken we elk jaar een verslag, zodat we de vinger aan de pols kunnen houden. Dat hebben we zo afgesproken, het is vastgelegd in het Mandaatbesluit klachtafhandeling en in de Aanwijzing klachtencoördinator Waterschap Vallei en Veluwe 2020.
Aantal klachten is beperkt
Waterschap Vallei en Veluwe heeft in 2023 zes klachten ontvangen. In 2022 waren dat er vijf, in 2021 zeven. Aan deze ontwikkeling is nauwelijks een conclusie te verbinden. Maar we zijn er wel tevreden mee. Als regel geldt dat snel (telefonisch) contact opnemen met de klager altijd een goede zaak is. Deze aandacht wordt door klagers altijd gewaardeerd. Alle klachten zijn conform de (interne) regels afgehandeld.
Soms is er eigenlijk geen sprake van een ‘officiële’ klacht, maar wel van een gespannen situatie. Ook hier probeert de klachtencoördinator een rol te spelen, als dat nodig is. Soms ontvangt het waterschap klachten over ingehuurde bedrijven, zoals aannemers. Deze klachten worden niet door het waterschap behandeld, maar er wordt wel vinger aan de pols gehouden over de afhandeling ervan.
Zichtbaarheid als rode draad
De rode draad in 2023 is net als het jaar daarvoor ‘zichtbaarheid’. Medewerkers van het waterschap zijn zichtbaar als ambtenaren. Natuurlijk zijn sommigen dat meer dan anderen (vanwege hun kleding of een auto) maar elke waterschapper is een visitekaartje van het waterschap. En aan het zijn van ambtenaar worden nog steeds bijzondere eisen gesteld. Deze vergrote zichtbaarheid zal in opvolgende jaren niet snel minder worden.
- Klachten over rijgedrag
Er zijn in 2023 vier klachten binnengekomen over het rijgedrag van collega’s. De klachten zijn met de betreffende collega’s besproken. Soms herkende een medewerker de klacht, soms ook niet. Door de klachten is in elk geval duidelijk geworden dat er op vertegenwoordigers van overheidsorganisaties wordt gelet, ook op de weg.
- Klacht over auto van het waterschap aan een laadpaal
De krapte in het aanbod van laadpalen voor elektrische auto’s speelde een collega parten toen een klager contact opnam met het waterschap over een auto van het waterschap. Die stond in zijn optiek te lang aan een openbare laadpaal. We letten erop!
- Klacht over vuilniszak in openbare container
Dit keer was het een andere overheidsorganisatie (Rijkswaterstaat) die een klacht indiende, maar er leek sprake van een misverstand. Ook overheidsorganisaties letten dus op elkaar: een goede zaak!