Water in de klas
Met educatie willen we bij het waterschap leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs aan water binden en boeien. Om later bewuste keuzes te kunnen maken, moet je eerst leren en ervaren wat de waarde van water en het waterschap is. Dit brengen we kinderen bij op een manier die bij hun past. Op maat, met leerlingen en docenten, interactief, belevend en boeiend. Hieronder een greep uit onze educatie activiteiten.
Gast- en praktijklessen
Veel collega’s delen regelmatig hun liefde voor het waterschapsvak met mensen uit het werkgebied, zo ook gebiedsmedewerker Richard. Hij laat leerlingen en studenten kennis maken met de vele facetten van ons werk door theorie- en praktijklessen in het veld te verzorgen. Hij zocht bijvoorbeeld maaisel uit met leerlingen van het Christelijk College Groevenbeek uit Ermelo tijdens een praktijkles en hij gaf een theoretische gastles over de werkzaamheden van het waterschap tijdens de Green Barney week van het Aeres MBO in Barneveld.
Leerling: “Ik wil later ook bij het waterschap werken!”
Student: “Ik heb wel eens beschoeiing gezet, wat een mooi werk!
Democratiegame
Voor sommige inwoners uit ons werkgebied was 15 maart 2023 de eerste keer dat ze mochten stemmen voor de waterschappen. Om deze jonge stemmers meer te leren over wat het waterschapsbestuur doet, ontwikkelde de Unie van Waterschappen gastlessen met een democratiegame. Het doel? Jongeren laten ervaren welke keuzes gemaakt moeten worden voor waterveiligheid, het waterpeil en schoon water in Nederland. Ons waterschap heeft 25 klassen bezocht om met leerlingen en studenten de democratiegame te spelen. Het Jacobus Fruytier college in Apeldoorn bezocht ons hoofdkantoor in januari en december 2023.
Leerling Jacobus Fruytier: “Voor ons was nieuw dat het waterschap bepaalde taken uitvoert, zoals bijvoorbeeld het omgaan met bevers. Ook weten wij nu dat ze dijken onderhouden en slootwater controleren. Als laatste meten ze ook het zwemwater op blauwalgen. Dit is een giftige bacterie. Als blauwalgen voorkomen bij zwemwater, kunnen ze een verbodsbord plaatsen zodat mensen er niet meer gaan zwemmen.”
Leerling Jacobus Fruytier: “We vonden het een uniek spel en het zat leuk in elkaar.”
Kinderkrant Jong0318
We werken samen met de kinderkrant Jong0318, een gratis papieren kinderkrant voor kinderen in de groepen 5, 6, 7 en 8 van de basisscholen in de gemeenten Ede, Renswoude en Veenendaal. Exemplaren worden verspreid bij scholen, bso’s en bibliotheken. Het doel? Het werk van het waterschap onder de aandacht brengen en kinderen binden en boeien voor het water zelf, zodat zij zich bewust worden van wat zij zelf kunnen doen voor bijvoorbeeld schoon en voldoende water. In 2023 gingen we met kinderen op zoek naar de stem van het water. Kun je praten met water?
Leerling: “Als ik water was, dan wil ik schoon blijven.”
Leerling: “Als ik water was, dan zou ik willen dat er veel dieren in leven.”
Bron foto: Kinderkrant Jong0318
Lees het hele artikel over de excursie (pagina 9).
Klimaat Doe Dag
De Klimaat Doe-dag is een inspiratiedag in september voor alle leerlingen uit groep 7 van het basisonderwijs uit de gemeente Leusden en Achterveld. De doe-dag laat leerlingen zien en ervaren wat zij zelf kunnen doen om duurzamer in het leven te staan. Samen met de kinderen gaan we met de klimaattafel op zoek naar ruimte voor regenwater in de stad. De klimaattafel is een bak waarin een stad is nagemaakt. Regenwater afvoeren, een sloot maken, nieuwe soorten parkeerplaatsen aanleggen, het maken van groene schoolpleinen, wadi’s, oprijlanen van grind, het weghalen van tuintegels, het maken van groene daken en het plaatsen van regentonnen komen allemaal aan bod.
Coby (adviseur educatie): “Kinderen zijn een inspirerende doelgroep om mee te werken. Ze denken snel en oplossingsgericht. Met de klimaattafel als werkvorm begrijpen ze snel wat zij (en hun ouders) zelf kunnen doen. Jong geleerd is oud gedaan!”